Назустріч Олімпіаді в Токіо: гонка за комерційне впровадження 5G
- Нові можливості спостерігати за спортивними баталіями
- Гонка за світову першість: південнокорейська KT і японська NTT Docomo
- У чому причина прагнення Docomo до світової першості?
- Розширюється світ 5G
- Досьє Jiji Press: NTT Docomo
Напередодні літніх Олімпійських ігор 2020 року в Токіо по всьому світу стартувала гонка, учасники якої намагаються випередити один одного з початком надання послуг мобільного зв'язку п'ятого покоління - 5G. До «золотої медалі» в цьому забігу прагне найбільший японський оператор мобільного зв'язку NTT Docomo. Потенціал, укладений в 5G, здатний змінити спосіб життя людей.
Нові можливості спостерігати за спортивними баталіями
Дозвольте мені, любителю футболу, трохи помріяти про літніх Іграх 2020 року.
«Олімпійський стадіон» (Новий національний стадіон), спорудження якого завершилося лічені місяці тому в столичному районі Сіндзюку, в Касумігаоке, сповнений глядачів. Вони прийшли повболівати за японську збірну U-23, яка пробилася в фінал вперше в історії олімпійських футбольних змагань.
Глядачі на трибунах поводяться не зовсім звично: на відміну від звичайної картини, коли погляд кожного звернений на футбольне поле, де розгортається гра, тепер кожен тримає в руках планшетний пристрій або смартфон і постійно переводить погляд з його екрану на спортивну арену. Екрани з найвищою роздільною здатністю пройшли етап впровадження і подешевшали настільки, що дисплеями формату 4K і 8K оснащуються планшети і мобільні телефони. Зображення на екранах різні - в реальному часі транслюється кілька видів, і кожен вибирає за смаком. У одного на екрані в центрі нападник, який завдає удар, сусідній глядач в той же самий момент милується тим, як мужньо відбиває м'яч воротар, а сидить перед ними уболівальник оглядає загальну картину сутички, вибравши вид зверху - кожен насолоджується видовищем так, як йому хочеться .
Але ще дивніше, що в цей же момент відбувається точно так само по-різному милуються не тільки вболівальники, які зібралися на стадіоні. В обладнаних по всьому центру міста місцях громадського перегляду присутні теж приймають на свої планшети і смартфони трансляцію з різних ракурсів і дивляться то на них, а то на зображення на великому екрані, раз у раз вибухаючи радісними вигуками.
Компанія NTT Docomo представила «Систему синхронного перегляду доповненої реальності» з використанням технології 5G, яку можна було випробувати під час матчів з регбі під час змагань Вищої ліги в грудні 2017 р
Але повернемося до предмету нашої розмови. Одна з характерних особливостей зв'язку 5G полягає в тому, що вона дозволяє користувачеві запросто приймати через мережу мобільного телефонного зв'язку і насолоджуватися декількома відеозображеннями високої чіткості так, як раніше не дозволяло навіть супутникове мовлення, яке пишається своєю многоканальностью.
Хоча технічні параметри ще не узгоджені остаточно, повна реалізація міжнародного стандарту 5G поставлена метою на 2020 рік. Всі згодні з тим, що новий стандарт дозволить практично без затримок приймати з надвисокою швидкістю великі обсяги даних, непорівнянні з можливостями всіх попередніх мобільних телефонів. Можливість зв'язку зі швидкістю в 10-100 разів перевищує нинішню передбачає не тільки передачу відео високої чіткості, але і моментальну обробку маси різноманітних даних, які називають «великими даними». При цьому, на відміну від колишніх мобільних телефонів, з якими якість зв'язку погіршувався в багатолюдних місцях, нова мережа буде мати потужність, що дозволяє одночасно з'єднувати до одного мільйона абонентів на квадратний кілометр.
Ця інновація містить в собі можливість ліквідувати «міцну стіну» мовлення і комунікацій - чітко позначилися відмінності при використанні однакових частот в залежності від оператора, які можна застосувати правил і необхідних ліцензій. Деякі з операторів мовлення, усвідомлюючи, що початок надання послуг 5G загрожує їм смертельно небезпечним кризою, спішно взялися за пошук нових моделей ведення бізнесу.
Гонка за світову першість: південнокорейська KT і японська NTT Docomo
Компанія NTT Docomo, яка має види на Токійську олімпіаду з точки зору комерційного впровадження послуг 5G, не єдина. У жорстку закулісну боротьбу на шляху до «золотої медалі» - першості на початку комерційної експлуатації 5G - включилися найбільш впливові компанії мобільного зв'язку усього світу.
На даний момент групу лідерів складають сім компаній: американські AT & T і Verizon, південнокорейська Korea Telecom (KT), китайські China Mobile, China Telecom, а також China Unicom, і, нарешті, японська NTT Docomo.
Обидві американські компанії мають намір почати надавати послуги 5G по всій території Сполучених Штатів раніше інших - в 2018 році. Але при цьому мова йде про послуги п'ятого покоління, але не про послуги мобільного зв'язку. Маю на увазі послуги зв'язку через стаціонарні пристрої, що встановлюються в офісах або вдома. У багатьох японських будинках точки бездротового доступу Wi-Fi просто підключаються до Інтернету по оптоволоконної лінії. Але в Сполучених Штатах просторість території є перешкодою для настільки ж широкого поширення дротового зв'язку як в Японії, і тому в якості альтернативи змушені використовувати бездротовий зв'язок. А раз послуга не є мобільною, її не враховують, коли мова йде про впровадження 5G в цій окремій категорії.
З іншого боку, компанія NTT Docomo з самого початку орієнтується на мобільну послугу і має намір почати її пропонувати в 2020 році, приурочивши початок до проведення Олімпійських ігор в Токіо. Три китайські компанії планують до 2020 року інвестувати в обладнання для надання послуг 5G близько 5 трлн доларів, і приблизно в ці ж терміни почати продавати послуги.
Сильне прагнення виграти «світову першість» демонструє південнокорейська KT. Ця компанія, яка спочатку йшла врівень з NTT Docomo, на початку минулого року змінила політику, оголосивши, що почне на рік раніше - з 1919 року. Як писала в той час «Корейська економічна газета», «свою роль зіграло рішення про те, що компанія не може дозволити собі відстати в конкуренції за 5G від Японії або Китаю».
Більш того, в гонці за вихід на ринок з послугами 5G найпершим у NTT Docomo з'явилися суперники не тільки за кордоном. Компанії KDDI і Softbank, які займають відповідно друге і третє місця на внутрішньому ринку, теж проявляють таке бажання.
На момент підготовки цього матеріалу NTT не змінила свого наміру «здійснювати введення в 2020 році, починаючи з районів, найбільш вимагають високої швидкості і великих обсягів передачі даних» (за словами начальника секції розвитку 5G Накамури Такехіро). Що стосується масштабів зони обслуговування, відповіді поки ухильні: «Зона олімпійських та паралімпійських об'єктів, а також об'єктів регіональної важливості, таких як будівлі префектуральних управлінь» (за словами того ж Накамури). Але 19 січня великий фінський виробник комунікаційного обладнання компанія Nokia оголосила, що досягла угоди з NTT Docomo про постачання інфраструктурного обладнання системи 5G, що дає привід для підозр про початок підготовки до кульмінаційного моменту. У складній ситуації, враховуючи, що компанія NTT Docomo навряд чи бажає поступатися пальмою першості конкурентам, не буде нічого дивного, якщо вона змінить стратегію і перенесе терміни початку, при цьому не буде нічого дивного і в тому випадку, якщо зона обслуговування виявиться скорочена.
У чому причина прагнення Docomo до світової першості?
Чому ж NTT Docomo настільки палко прагне почати пропонувати послуги 5G першої в усьому світі?
З історичної точки зору компанія NTT Docomo ще з часів громадської корпорації «Денден» використовує в якості зброї конкурентної боротьби технологічну міць, якою вона гордиться, послідовно лідируючи в розробці міжнародних стандартів зв'язку першого (аналогова мобільний зв'язок 1G), другого (цифрові мобільні телефони 2G) , і третього (формат 3G W-CDMA / HSPA) поколінь, постійно пропонуючи ринку нові послуги в якості безумовного лідера. Відхилення від цієї стратегії відбулося лише з четвертим поколінням (4G LTE / LTE-Advanced). У Китаї, Індії та інших швидко розвиваються, де виник колосальний ринок мобільного зв'язку, в умовах падіння конкурентоспроможності японських виробників як в плані інфраструктурного обладнання, так і приймальних пристроїв, компанія пішла на компроміс, вирішивши не ризикувати опинитися поза стандартів, коли сформується консенсус. Вона визнала, що розгортати нову послугу першої немає необхідності, досить буде лише приєднатися до групи лідерів.
Однак щодо 5G компанія знову прагне бути першою. Для нинішніх послуг очікується нестача частот, і компанія вирішила повернутися до конкурентній гонці, щоб відгукнутися на запити японських користувачів, що віддають перевагу самі передові послуги.
У листопаді 2017 року NTT Docomo, використовуючи 5G і інші технології передачі даних з низькою затримкою, синхронізувала виступ трьох учасниць популярної жіночої групи Perfume в Токіо, Лондоні і Нью-Йорку і організувала через Інтернет живу потокову відеотрансляцію на весь світ (фотографія надана NTT Docomo)
Розширюється світ 5G
Безумовно, надшвидка передача великих обсягів даних системи 5G і можливість численних одночасних з'єднань, що збіглися за часом появи з настанням епохи штучного інтелекту (AI) і інтернету речей (IoT), мають потенціал багато чого змінити в житті людей і в бізнесі.
Перерахувати всі виникаючі можливості тут просто не вистачить місця, але дозвольте в якості одного з найбільш показових прикладів привести автомобільну галузь, в якій настають найбільші зміни за все 130 років з часу появи бензинового двигуна внутрішнього згоряння.
По-перше, технологія 5G виразно отримає широке використання в якості засобу надання інформації, необхідної для допомоги водінню автомобіля. Зокрема, технології на основі 5G, ймовірно, будуть використовуватися для передачі найсвіжіших карт з інформацією про стан доріг (і дорожньої ситуації), включаючи відомості про стихійні лиха і дорожньо-транспортних пригодах, а на швидкісних автомагістралях, крім інформування про лежачих на дорозі предметах і наявності пішоходів, будуть забезпечувати автоматичне слідування за що їхав з дотриманням дистанції, і крім того, допоможуть паркувати автомобіль, виконуючи функцію радара.
По-друге, технології 5G розширять можливості відстеження викрадених автомобілів і сприятимуть розвитку райдшерінга (послуги з спільного перевезення пасажирів особистим і іншим транспортом).
По-третє, ймовірно, зміниться спосіб проведення часу в дорозі в салоні автомобіля. Використовуючи технології зв'язку 5G, ймовірно, стануть можливими телеконференції високої чіткості зображення за участю сотні місць одночасно.
По-четверте, з'явиться можливість віддаленого виконання складних маніпуляцій. Є великі надії на те, що з'явиться можливість не тільки керувати автомобілем, але і справлятися з наслідками інцидентів на будівництвах і в гірничодобувній галузі. Повномасштабна розробка відповідного обладнання і додатків за участю представників цих галузей вже ведеться.
Отже, оскільки 5G має потенціал поширення і використання найчисленнішими і різноманітними способами, щоб забезпечити свою частку трафіку, який, як очікується, різко зросте, у NTT просто немає іншого вибору, крім як енергійно прагнути почати продажі послуги на ринку, випередивши інші компанії. Таким чином, початок надання цієї нової послуги змінить не тільки доступні нам способи спостерігати за подіями на Олімпіаді, але ініціює великі зміни в нашому способі життя і ведення бізнесу. Цілком ймовірно, майбутній зрушення буде не менш захоплюючим, ніж події на спортивних аренах.
Автобус з автоматизованим управлінням «Робот шаттл» з системою віддаленого спостереження, що використовує 5G
Досьє Jiji Press: NTT Docomo
Компанія мобільного телефонного зв'язку, що займає найбільшу частку на ринку Японії (46% на кінець вересня 2017 г.) За кількістю знову укладених контрактів компанія теж лідирує серед трьох найбільших фірм галузі. У минулому - громадська корпорація «Денсін Денвіл», під час приватизації в 1985 році стала незалежною після розділу з бізнесом стаціонарного зв'язку. Під час перебування громадської корпорацією в 1979 році першою в Японії почала бізнес автомобільної та мобільного телефонного зв'язку; в 1999 році першою в світі запропонувала послугу доступу в Інтернет з мобільних телефонів (i-mode), після чого продовжила лідирувати в поширенні послуг мобільного зв'язку.
Самоврядний автобус, пов'язаний маршрутом з AnnexR, завдяки доступу по каналу зв'язку 5G дозволяє спостерігати відеоряд з високою якістю зображення.
Фотографія до заголовку: Директор NTT Docomo Есідзава Кадзухиро представляє підключення до мережі 5G на презентації травнем 2017 року
(Стаття на японській мові опублікована 26 січня 2018 г.)У чому причина прагнення Docomo до світової першості?Чому ж NTT Docomo настільки палко прагне почати пропонувати послуги 5G першої в усьому світі?