Електронна торгівля в Гонконзі: 9 фактів, які необхідно знати
- 1. Безмитна торгівля
- 2. Просте оподаткування з низькими ставками
- 3. Відсутність домінуючих онлайн-ритейлерів
- 4. Висока щільність населення
- 5. Малогабаритне житло (висока вартість житлових приміщень)
- 6. Довгий робочий день
- 7. Мінімальна захист прав споживачів
- 8. Лояльність до пластикових карт і заохочення прямих банківських переказів
- 9. Низька вартість поштових та кур'єрських послуг
Зарубіжні стартапи, малий і середній бізнес привертає електронна торгівля в Гонконзі. Завдяки стрімкому впровадженню інформаційних технологій в повсякденне життя жителів Гонконгу, особливої популярності набуває онлайн-шопінг. Покупки в інтернеті стають звичайною справою.
У цій статті ми проаналізуємо стан галузі електронної комерції в Гонконзі і виділимо основні плюси і мінуси гонконгських інтернет-магазинів.
1. Безмитна торгівля
Гонконг дотримується політики вільної торгівлі. У зв'язку з цим митом обкладається лише обмежений перелік продукції, як наприклад вино і тютюн, а експорт і імпорт товарів не підлягає ліцензуванню. Виняток становлять товари, що належать до сфери охорони здоров'я і безпеки, а також потрапляють під дію міжнародних торгових угод.
2. Просте оподаткування з низькими ставками
Відсутність ПДВ і податку з продажів спрощує бухгалтерський облік. Прибуток від онлайн-торгівлі, джерелом якої є Гонконг, підлягає оподаткуванню в Гонконзі. Доходи від продажу продукції на зарубіжних ринках податком в Гонконзі не обкладаються.
3. Відсутність домінуючих онлайн-ритейлерів
Незважаючи на зрілість і відкритість гонконгського ринку роздрібні інтернет-продавці споживчих товарів в Гонконзі менш поширені, ніж в інших розвинених країнах. Наприклад, величезні електронні торгові майданчики, як Taobao в Китаї і Amazon в Америці пропонують істотно більшу різноманітність продукції. Найчастіше товари в інтернет-магазинах набагато дешевше, ніж у їх оффлайн-конкурентів (традиційних торгових точок).
Сектор роздрібної торгівлі споживчими товарами в Гонконзі перенасичений і відрізняється високою конкуренцією. Візьмемо, наприклад, гонконгівську компанію HKTVmall - швидко розвивається проект електронної комерції, створений в 2015 році і що охопив масовий ринок. Однак за 2 роки напрямок онлайн-торгівлі принесло компанії збитки на суму понад 20 мільйонів гонконгських доларів.
4. Висока щільність населення
У Гонконзі проживає понад 7 мільйонів чоловік, більшість з яких зосереджено на території міста. В середині 2014 року щільність міського населення становила 6 690 осіб на квадратний кілометр. Люди мають можливість купувати практично будь-які споживчі товари в звичайних магазинах, розташованих по сусідству.
В цьому і полягає основна «головний біль» інтернет-магазинів, оскільки їм доводиться розробляти унікальні торгові пропозиції, щоб якимось чином конкурувати з оффлайн-бізнесом. Іншими словами, важливо знати причини, за якими клієнти будуть здійснювати покупки онлайн, в той час як у них в магазині під боком продається те ж саме.
5. Малогабаритне житло (висока вартість житлових приміщень)
В середньому на одну людину в Гонконзі доводиться 15 квадратних метрів житлової площі. При цьому розміри квартир в новобудовах різко скорочуються у зв'язку з позамежними цінами на нерухомість. Наприклад, квартира в місті площею всього 12 квадратних метрів оцінюється в 3 млн гонконгських доларів (це не помилка!). Крім того, витрати на оренду або погашення іпотеки становлять в середньому 40% від загального доходу домогосподарств.
Через брак місця для зберігання жителі Гонконгу схильні купувати товари повсякденного попиту щодня і в невеликій кількості. В силу свого менталітету вони особливо цінують в продукції хороше співвідношення ціни і якості, а також презентабельний зовнішній вигляд або дизайн.
6. Довгий робочий день
Цифри говорять самі за себе! За статистикою кожен житель Гонконгу в середньому проводить на робочому місці 50,11 годин в тиждень, в той час як тривалість оплачуваної відпустки становить 17,2 днів на рік. Довгий робочий день сприяє тому, що люди перетворюються в хороших онлайн-покупців. Перегляд веб-сторінок і інтернет-покупки більше нагадують хобі чи форму відпочинку на робочому місці.
7. Мінімальна захист прав споживачів
Електронна торгівля в Гонконзі відрізняється відсутністю обмежень з боку уряду. наприклад:
- На ринку немає цінового регулювання.
- Продавці можуть вільно імпортувати найсучасніші товари з країни походження безпосередньо від виробника.
- Законодавство Гонконгу не зобов'язує продавців дотримуватися правил повернення товару та відшкодування коштів. Як правило, в Гонконзі пропонується тільки обмін бракованого товару протягом обмеженого періоду після покупки, а повернення з відшкодуванням коштів не практикується.
8. Лояльність до пластикових карт і заохочення прямих банківських переказів
Пластикові банківські картки є основним варіантом проведення онлайн-платежів. Люди давно вже звикли використовувати безготівковий спосіб оплати в звичайних магазинах, тому і в Інтернеті за краще здійснювати покупки по картці. Гонконгські онлайн-магазини приймають VISA і MasterCard не тільки тому, що це найбільші платіжні системи, а й завдяки їх солідної репутації. Друге місце за популярністю займає китайська платіжна система China UnionPay.
Менш поширені банківські карти American Express, JCB і Diners Club, оскільки банки Гонконгу їх не випускають. Широке використання кредитних карт гонконзькими покупцями обумовлено їх бажанням накопичувати бонусні бали, що нараховуються емітентами карт.
Система Paypal також користується популярністю, але деякі магазини стягують додаткову комісію з клієнтів. В даний час в Гонконзі набирають обертів альтернативні способи оплати: Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, WeChat Pay і Alipay. Вони більш зручні для клієнтів, що здійснюють покупки зі своїх мобільних телефонів.
На подив зарубіжних постачальників у споживачів в Гонконзі прийнята практика прямих банківських переказів. Гонконгські клієнти із задоволенням здійснюють оплату через банкомати та інтернет-банк. Оскільки юридичним особам відкрити банківський рахунок в Гонконзі не так просто, підприємці використовують для розрахунків з клієнтами особисті рахунки, відкриті в гонконзьких банках, а це в свою чергу викликає більше довіри у покупців.
Не секрет, що банки можуть стягувати плату за послуги з проведення транзакцій. Однак переказ грошей між особовими рахунками в рамках одного банку або певної групи банків здійснюється безкоштовно. Наприклад, банк Hang Seng Bank є членом групи HSBC, а система JETCO об'єднує понад 20 банків, включаючи Bank of China (Гонконг).
9. Низька вартість поштових та кур'єрських послуг
Такі послуги, як правило, відрізняються невисокою ціною. Прикладом можуть служити розцінки найбільшого гонконгського кур'єрського агентства SF Express, яке стягує тільки 22 гонконгських долара за транспортування в межах міста. Однак у вартість доставки не входить страхування вантажу. Жителі Гонконгу не поспішають додатково оплачувати суму страховки, тому інтернет-магазини повинні нагадувати про це покупцям у разі пошкодження упаковки при доставці товарів.
Кирило - старший консультант ІМПЕКС КОНСАЛТ, Керівник представництва IMPEX CONSULT (HK) LTD в Москві, член Палати податкових консультантів РФ, член Європейської конфедерації податкових консультантів. Кирило має восьмирічним досвідом в області консалтингу з міжнародного податкового планування і формування міжнародних холдингових структур. Крім надання консультаційних послуг він читає лекції з міжнародного оподаткування в Вищій Школі Економіки Росії для слухачів MBA.