НАВЕСНІ В ГАННОВЕРІ
Наука і життя // Ілюстрації
Стенд компанії "Intel" на виставці CeBIT-2007.
Ноутбук "Qosmio G40" (вгорі) з процесором на ядрі "Merom" за технологією 65 нм (внизу).
Ноутбук "Aspire 5103" (вгорі) з двоядерним процесором "Athlon 64 x 2" за технологією 90 нм (внизу).
Автомобільний комп'ютер "G-NET CarPC" (вгорі) і його компонування на передній панелі автомобіля (внизу).
Програма Google Maps виводить на дисплей панораму місцевості з висоти пташиного польоту.
Автомобільний комп'ютер "Envader" має три монітори: один для водія і два для пасажирів на задньому сидінні.
На дзеркалі заднього виду встановлений дисплей навігаційної системи GPS, на якому вказано маршрут слідування до заданого місця.
<
>
З 15 по 21 березня цього року в Ганновері пройшла найбільша в Європі виставка ділових та інформаційних технологій CeBIT-2007. На нинішньому огляді знову основна увага організатори приділили комп'ютерного обладнання та програмного забезпечення і використання їх в телефонному зв'язку, автомобілі будові, банківській справі, охороні здоров'я, культурі, спорті.
Виставковими майданчиками скористалися не тільки комерційні фірми, а й урядові організації, продемонструвавши досягнення у забезпеченні територій безпечними шляхами, електричними мережами, Інтернетом, цифровим телебаченням, автоматизованим управлінням об'єктами промислового, соціального і житлового секторів.
НА національного стенду
Всього в CeBIT-2007 взяли участь корпорації і підприємства з 77 країн. На найбільшій, по праву господарів, німецької експозиції значну увагу було приділено енергозберігаючим технологіям. Електротехнічні компанії продемонстрували нові джерела світла, покликані замінити традиційні лампочки розжарювання. Тільки за рахунок цього німці збираються до 2020 року заощадити до 20% споживаної електроенергії.
Цікавий проект забезпечення дармовий енергоспоживання представили фахівці з Гонконгу. Вони запропонували встановлювати в спортивні тренажери електрогенератори. Крутячи педалі велотренажерів або накачуючи м'язи, переміщаючи тяжкості, атлети будуть приводити в дію динамо-машини, підключені до акумуляторів. За розрахунками, фітнес-клуб або тренажерний зал цілком можуть самі забезпечувати себе електроживленням. Як тут не згадати мініатюру Аркадія Райкіна про балерин, що крутять фуете і одночасно подають "ток у віддалені райони".
У залі, відведеному під продукцію Великобританії, можна було познайомитися з уже діючою системою відеоспостереження за автомобілями, які в'їжджають в центр Лондона. За такий привілей англійці повинні платити, і, щоб не будувати пункти пропуску і не створювати на них пробки, водіям запропоновано оплачувати право безперешкодного проїзду заздалегідь. Якщо ж цього не зробити, то відеокамери зафіксують номер порушника і йому доведеться платити штраф, квитанція про який оформляється автоматично і надсилається поштою.
Російські учасники знову заслужено змогли похвалитися своїм програмним забезпеченням. За даними щодня виходила на CeBIT-2007 "Мессе цайтунг" ( "Виставкової газети"), експорт програмного забезпечення з Росії зріс з 272 млн доларів США в 2002 році до 1,8 млрд в 2006 році. На виставці ми представили не тільки готові продукти, а й проекти, що викликають інтерес у таких відомих в сфері інформаційних технологій фірм, як французька "Alcatel", американські "IBM", "Intel", "Hewlett-Packard", "Motorola", німецька "Siemens". Так, в 2006 році прямі інвестиції в порівнянні з попереднім роком подвоїлися і досягли 28 млрд доларів США.
КОМП'ЮТЕРНА ТЕХНІКА
Визнаним світовим лідером в області розробки мікропроцесорів вважається американська корпорація "Intel". Її продукція була представлена і на CeBIT-2007. Керівники компанії в своїй діяльності керуються прислів'ям: "Якщо гора не йде до Магомета, то Магомет іде до гори". Великі адміністратори і інженери роз'їжджають по різних країнах і демонструють новинки, проводячи конференції та семінари. Знайомі фахівцям за абревіатурою IDF (Intel Developer Forum) подібні форуми вже кілька років проводяться і в Москві; на останньому з них учасникам розповіли про багатоядерних процесорах (з числом ядер, досягає 80) і проект комп'ютера "Polaris PC" продуктивністю до 2 трлн операцій в секунду.
У Ганновері на стенді "Intel" можна було познайомитися з двоядерними мікропроцесорами на основі ядра "Merom" з об'ємом кеш-пам'яті 4 Мбайт і робочою частотою системної шини 667 МГц (проти відповідно 2 Мб і 533 МГц у процесорів на базі центрального ядра "Yonah" , см. "Наука і життя" №№ 7 , 8 2006 р.) Ці процесори роблять за технологією 0,065 (мінімальний лінійний розмір елемента на кристалі - 0,065 мкм, або 65 нм). На кристалі площею 143 мм 2 вмістився 291 млн транзисторів (у попереднього процесора площа 111 мм2 займали 167 млн транзисторів). Зараз "Intel" готується до запуску в серію мікросхем за технологією 45 нм.
Процесорами на ядрах "Merom" оснащені ноутбуки різних фірм, зокрема мультимедійний "Qosmio G40" з широкоформатним 17-дюймовим (43 см) екраном, роздільною здатністю 1920x1200 пікселів, оперативною пам'яттю 2 Гб і двома жорсткими дисками загальним обсягом 400 Гб. Ноутбук має вихід на інтерфейс HDMI.
У всьому світі хорошою репутацією користуються процесори американської корпорації AMD ( "Advanced Micro Devices"), заснованої в 1969 році (на рік пізніше "Intel"). І весь цей час AMD грала роль наздоганяючої сторони. Найбільш досконалий двоядерний процесор "Athlon 64x2" виготовляється за технологією 90 нм, і компанія тільки збирається переходити на технологію 65 нм.
У процесорі на кристалі 183 мм 2 знаходиться 154 млн транзисторів, і їм комплектують, наприклад, ноутбук "Aspire 5103": діагональ екрана 15,4 "(39 см) з роздільною здатністю 1280ґ800 пікселів, пам'ять 1 Гб з можливістю розширення до 4 Гб, жорсткий диск 120 Гб; з додаткових пристроїв заслуговує на увагу вбудована телекамера.
Випуском комп'ютерної техніки займаються сотні фірм, але в верхній частині табелі про ранги останнім часом відбулися зміни: на третє місце слідом за відомими корпораціями "Hewlett Packard" і "Dell" вийшла гонконгська компанія "Lenovo Group Ltd", якій компанія "IBM" в 2005 переуступила права на виробництво комп'ютерів.
АВТОМОБІЛЬНА ЕЛЕКТРОНІКА
З появою в автомобілях бортових комп'ютерів водій виявився позбавленим багатьох турбот. Електроніка не тільки стежить за станом найважливіших вузлів, але і забезпечує оптимальні режими роботи двигуна і гальм, контролює склад вихлопних газів і навіть змінює положення сидінь на віражах, щоб водій і пасажири відчували себе максимально комфортно. На комп'ютер вже покладають завдання вибирати режим освітлення дороги фарами в залежності від швидкості руху.
На виставці компанія "Siemens" представила систему, до складу якої входить відеокамера, що стежить за дорожніми знаками. Якщо в її поле зору потрапляє знак обмеження швидкості, комп'ютер, з яким вона з'єднана, подає сигнал водієві, а якщо той вчасно не реагує, то автоматично знижує швидкість.
Відвідувачів цікавили і автомобільні комп'ютери, які не дають нудьгувати в дорозі як водієві, так і, головним чином, пасажирам. Один з найвідоміших розробників комп'ютер ного обладнання для автомобілів Дерік Коперланд, правда, попереджає, що користуватися цим комп'ютером можна тільки не на шкоду безпеки руху.
Автомобільні ПК мають рідкокристалічні монітори, що встановлюються на передню панель і на спинки передніх сидінь (для тих, хто сидить позаду пасажирів), забезпечені телекамерами, пристрої ми для відтворення кіно і музики, приймачем GPS. Комп'ютери мають можливість виходу в Інтеренет і роботи з програмою Google Maps. Програма виводить на екран вид місцевості з пташиного польоту, а навігатор вказує положення транспортного засобу. Правда, повноцінно користуватися цією програмою можуть тільки жителі Західної Європи і Північної Америки.
Багато відвідувачів завжди було близько ще одного експоната: автомобільного тренажера. За принципом дії він нагадує комп'ютерні ігри на тему автогонок. Але тут користувач сидить перед екраном, в кабіні гоночного автомобіля, і управляє їм не мишкою або джойстиком, а кермом і педалями. "На фініші" на дисплеї висвічується оцінка за "водіння".