Про що говорить рекордна покупка компанії «Girteka Logistics»?
На початку 2016 року одну з найбільших транспортних компаній - «Girteka Logistics» - повідомила про те, що з виробником «Mercedes-Benz» уклала контракт на купівлю 1000 тягачів. У вересні нинішнього року з'явилася офіційна інформація, що транспортний парк компанії поповниться ще 2000 тягачами (на цей раз «Volvo FH»). За масштабами литовського транспортного ринку ці цифри виглядають величезними, і теор e тично подібні придбання можуть змінити його конфігурацію. Але, можливо, більша частина цих покупок буде працювати не в Литві і навіть не в країнах Західної Європи. До вашої уваги - аналітичне розслідування від CargoNews.lt.
Звернемося до статистики. За останніми данними Асоціації європейських автомобілевиробників (ACEA), в січні-липні 2016 року в Литві було зареєстровано 3 816 нових комерційних транспортних засобів (масою понад 3,5 тонн); в 2017 році (за аналогічний період) - 4 089 таких транспортних засобів. Навіть якщо припустити, що в следуюший півріччях ці цифри могли збільшитися вдвічі, до контрактів «Girteka Logistics» (однієї компанії!) Неможливо залишатися байдужими - в масштабах литовського транспортного ринку це величезна придбання, так як транспортний парк однієї-єдиної компанії на сьогоднішній день по кількості становить чи не 100% всього нового литовського вантажного флоту! Швидше за все, в очах латвійських і естонських перевізників ці цифри виглядають космічними ...
У статистиці «Regitra» фігурує загальна кількість зареєстрованих в Литві тягачів. На сьогоднішній день це число перевалило за 30 тис.
2014-12-31 2015-12-31 2016-12-31 2017-10-09 Кількість зареєстрованих сідельних тягачів (категорії N3-BC) 25 309 26 287 29 256 31 691Як бачимо, литовський вантажний автопарк з року в рік розширюється. Тенденція, звичайно, позитивна, але насторожує інше. В офіційних повідомленнях «Girteka Logistics» говориться, що після укладення контракту з «Merdcedes-Benz» в парку компанії було 2900 тягачів і 3100 напівпричепів. До кінця 2017 року, коли на майданчиках «Girteka Logistics» вишикуються нові «Volvo FH » , В парку компанії буде 4900 тягачів і 3500 напівпричепів. Так чи інакше, але в руках однієї компанії буде перебувати приблизно більше 8% всіх зареєстрованих на 09.10.2017 тягачів (якщо до них додати напівпричепи, то ринкова частка буде ще більше). Зрозуміло, що в рядах інших перевізників може відчуватися певна напруга - не задумала чи одна компанія на корені змінити status quo литовського транспортного ринку, і якщо «Girteka Logistics» планує «шах і мат» по відношенню до всіх інших транспортних компаній - то коли і в який формі це станеться? Однак, ми не можемо однозначно стверджувати, що переділ ринку (або як би ми не називали це явище) є стратегічною метою «Girteka Logistics». Щоб підтвердити (або спростувати) це припущення ми звернулися до транспортного спільноти з проханням прокоментувати покупку «Girteka Logistics».
Думки учасників литовського транспортного ринку
Природно, редакція CargoNews.lt в першу чергу звернулася за коментарем до «герою дня». Однак, в «Girteka Logistics» від коментарів відмовилися (що дуже дивно для такої солідної компанії, тим більше, що інформація про новий контракт пройшла практично у всіх засобах масової інформації. Віднесемо це до рівня культури спілкування із засобами масової інформації ...). Позиція інших співрозмовників редакції була неоднозначною.
Деякі (особливо представники інших великих литовських транспортних компаній) вирішили не коментувати покупку конкурента з етичних міркувань. Інші були сміливіше - так, Антон Хегельманн (Anton Hegelmann), голова правління німецької транспортної компанії «Hegelmann Transporte» привітав рішення «Girteka Logistics» вкласти кошти в розширення транспортного парку. «Я радий, що в Литві є така сильна транспортна компанія, яка не тільки успішно конкурує з найбільшими західними транспортними компаніями, але і своєю стратегією і наполегливою працею доводить, що в Литві теж є серйозні професіонали своєї справи» - сказав А. Хегельманн.
Схожу думку висловила і асоціація «Linava». «В даний час на ринку конкурують не окремі транспортні компанії, а держави. Нашим невеликим перевізникам набагато більшу загрозу становлять затяжні бюрократичні процедури, дорогі страхові поліси, черги на кордонах. В інших країнах адміністративна середовище більш сприятлива - за рахунок цього у перевізників з'являється конкурентна перевага. Саме це і є загрозою всьому литовському транспортному сектору, включаючи невеликих перевізників. З іншого боку, розширення литовських транспортних компаній сприяє посиленню позицій всього сектора на міжнародному рівні. "Girteka Logistics" становить серйозну конкуренцію західним компаніям своєї оптимальної організаційної структурою і високим рівнем обслуговування. Окремо потрібно з'ясувати, з чим пов'язана ця покупка - з розширенням або з оновленням транспортного парку. В даному випадку набагато важливіше реальне збільшення кількості транспортних засобів, а не факт покупки певної кількості нових транспортних засобів », - йдеться в коментарі асоціації.
Думка невеликих перевізників про угоди і бізнес-стратегії «Girteka Logistics» було дещо іншим. Деякі з них в діях великого конкурента не побачили ніякої проблеми і стверджували, що ознакою зміни ринкової ситуації на користь однієї компанії поки не видно. Інші відзначили, що цінова політика «Girteka Logistics» носить агресивний характер, тому припустили, що в перспективі ця велика покупка може ускладнити «правила гри» на литовському транспортному ринку, особливо це можуть відчути невеликі перевізники. Редакція навіть почула пропозицію звернути увагу державних установ на дії цієї великої компанії.
Одним з таких установ, куди за коментарем до ситуації звернулася редакція CargoNews.lt, став Рада з конкуренції. У письмовій відповіді цієї інституції було викладено наступне: «Хочемо зазначити, що Рада з конкуренції спостерігає і видає дозволи тільки на ті угоди, під час яких купується контроль над майном (або його частиною) іншого суб'єкта господарювання - наприклад, на покупку підприємства або його частини , покупку всього або частини майна суб'єкта, покупку акцій і інших цінних паперів, тобто на концентрацію (у нас і було питання - не рахується чи подібне кількісно придбання ознакою концентрації - прим. редакції). Крім того, повідомити про концентрацію і отримати дозвіл Ради з конкуренції потрібно лише в тому випадку, якщо загальний дохід беруть участь в концентрації суб'єктів господарювання в минулому господарському році перевищив норми, встановлені в Законі про конкуренцію. У зазначеному вами випадку покупка тягачів розглядається як природне розширення бізнесу, отже, вона не відноситься до визначення концентрації, про яку необхідно повідомити до Ради з конкуренції. Виходячи з вищевикладеного, повідомляємо, що у Ради з конкуренції немає повноважень для того, щоб по відношенню до покупки зазначеної кількості тягачів можна було застосувати процедуру нагляду за концентрацією. Також повідомляємо, що на даний момент в Раду по конкуренції не надходили заявки з проханням провести розслідування зазначеної вами ситуації ».
Інші співрозмовники редакції запропонували поглянути на ситуацію під іншим кутом. На думку Арунаса Берташюса, президента Асоціації литовських експедиторів і логістів, навряд чи можна говорити про те, що «Girteka Logistics» збирається монополізувати литовський ринок вантажоперевезень (тим більше, що контролем над ситуацією займаються спеціальні державні установи). За його словами, здійснюючи таку велику покупку, компанія повинна була дуже чітко все продумати. Швидше за все, основна частина нового придбання буде працювати не в Литві, а за кордоном. Цю думку підтримав і керівник компанії «Transekspedicija» Відмантас Пяледа - за його словами, «Transekspedicija» поки не відчуває ніяких змін, пов'язаних з купівлею «Girteka Logistics», він також вважає, що, найімовірніше, нові тягачі працюватимуть в Західній Європі і на пострадянському просторі.
Ось ця думка і може стати ключем до розгадки таємниці, навіщо «Girteka Logistics» купила кілька тисяч нових тягачів ...
Між Китаєм і Європою
Якщо міркувати логічно, то такої компанії, як «Girteka Logistic», в Литві «стає тісно». Для роботи залишаються такі ринки, як Західна Європа і країни СНД (в першу чергу, Росія). Росія приваблива з кількох причин. По-перше, в Європі дуже щільна конкуренція не тільки за кількістю учасників транспортного ринку - конкуренцію посилюють різні регулятивні заходи країн-старожил, спрямовані на боротьбу з так званим «соціальним демпінгом» з боку східноєвропейських перевізників (ми можемо називати ці заходи різними гучними словами, але факт той, що на сьогоднішній день проводиться широка кампанія по «нейтралізації» східноєвропейських перевізників). По-друге, Росія і інші країни Євроазіатського економічного союзу (ЄАЕС) в економічному та правовому плані все ще вважаються ринками, що розвиваються - як відомо, на таких ринках успішно конкурують ті, хто вміють «крутитися» (у всіх сенсах цього слова). По-третє, потрібно мати на увазі, що в даний час Китай активно займається розвитком проекту «Шовкового шляху» - в цьому проекті країни ЄАЕС безсумнівно займуть важливе місце. І, нарешті, на просторі СНД набагато легше, ніж в Литві або в інших європейських країнах, знайти водіїв, які погодяться працювати за «неєвропейську» зарплату.
Іншими словами, якщо який-небудь транспортної компанії вдасться закріпитися на російському ринку (стати юридичним резидентом) і якимось чином отримати статус митного перевізника і / або статус уповноваженого економічного оператора , То, як нам повідомили в Євразійську економічну комісію (аналог Європейської Комісії), вона, по суті, може не тільки претендувати на великі державні замовлення, а й брати участь у перерозподілі вантажопотоку з Китаю (а це дуже великі гроші). Крім того, нові тягачі, які відповідають європейським екологічним стандартам, «Girteka Logistics» могла б здавати в оренду перевізникам з країн СНД, у яких є ділові контакти в Західній Європі, або перепродати їх і заробити на перепродажі хоча б тому, що, швидше за все, масштаб угоди дозволив купити ці тягачі за ціною нижче ринкової.
Про привабливість ринку країн СНД свідчить і коментар радника SEB банку Гітанас Науседа, коли він говорив про перспективи розвитку литовської економіки: «Внутрішній ринок залишиться одним з факторів зростання, але його роль буде значно менше, ніж в минулому році. У сфері експорту я бачу потенціал для подальшого зростання. Всі ринки, на які орієнтована Литва та інші країни єврозони, в даний час перевершують всі очікування. На сьогоднішній день ситуація краща, ніж очікувалося на початку року. Незважаючи на політичні обмеження, Росія також продовжує залишатися привабливим ринком - адже ці обмеження стосуються лише вузького сегменту товарів (харчових продуктів), між тим як всі інші категорії товарів надходять в Росію без обмежень. Обсяг експорту постійно зростає, транспортні послуги "продаються" на схід дуже інтенсивно », - зазначив експерт.
У цьому контексті слід відзначити два моменти. По перше, в інтернеті є інформація про те, що «<...> Girteka Logistics володіє парком зі статусом митного перевізника і окремим парком для країн Європи, Скандинавії та Росії <...>», що - якщо це правда - означає, що у цій компанії є якесь інше підприємство на території однієї з країн ЄАЕС. Інакше отримати такі виняткові умови, як статус митного перевізника (без реєстрації юридичної особи на просторі ЄАЕС), неможливо. Встановити, під якою назвою представництво (або інша форма компанії) «Girteka Logistics» зареєстровано в ЄАЕС, не вдалося - в реєстрі митних перевізників назви зі словом «Girteka» або йому подібним немає. По-друге, якщо поглянути на список найбільших російських транспортних компаній і провести оцінку лідерів за кількістю наявного у них в розпорядженні транспортного парку , Стає ясно, що «Girteka Logistics» ВЖЕ знаходиться на їх рівні.
А тепер самий цікавий момент.
На прохання редакції CargoNews.lt «Regitra» не тільки надала дані про загальну кількість зареєстрованих в Литві тягачів, а й поділилася списком ТОП-20 компаній (по числу належних їм тягачів) в 2014-2017 р.р. За даними «Regitrа», трійка лідерів за цей період не змінилася. На першому місці - «Vlantana» (1035 сідельних тягачів), на другому - «ME transportas» (739), на третьому - «Trasis» (643).
ТОП-20 литовських транспортних компаній за кількістю наявних сідельних тягачів (категорій N3-BC) 2017-10-09 НАЗВА КОМПАНІЇ В цілому UAB "Vlantana" тисяча тридцять п'ять UAB "ME transportas" 739 UAB "TRASIS" 643 UAB "Termolita" 597 UAB " Nostrada "477 UAB" Girmeta "459 UAB" Hoptransa "373 A. Griciaus autotransporto įmonė 366 UAB" KLP transport "346 UAB "Finėjas" 335 UAB "Baltic transline transport" 270 UAB "HEGELMANN TRANSPORTE" 259 UAB "TRANSIMEKSA" 259 UAB "TRANSTIRA" 239 UAB "AUTOKARAVANAS" 217 UAB "Eurocargo24" 212 UAB "Eurotransport24" 207 UAB "OPUSAUTO" 199 UAB "KAJ MADSEN KAUNAS" 168 UAB "Transporto vystymo grupė"
166
Ви запитаєте - а де ж «Girteka Logistics»? А ось де:
2014-12-31 2015-12-31 2016-12-31 2017-10-09 Кількість зареєстрованих сідельних тягачів (категорії N3-BC) 25 309 26 287 29 256 31 691Навіть якщо скласти транспортний флот цих двох формально різних (але фактично пов'язаних через акціонерів) транспортних компаній разом, тенденція розвитку «Girteka Logistics» вказує на те, що більша частина нових тягачів знаходиться десь за межами Литви (якщо порівняти, то та ж « Vlantana »в 2014-2017 р.р. розширювала свій парк в ближчих темпах):
2014-12-31 2015-12-31 2016-12-31 2017-10-09 Кількість сідельних тягачів (катеогірй N3-BC), зареєстрованих на ім'я «Vlantana» 485 654 887 1035 Кількість сідельних тягачів (катеогірй N3-BC), зареєстрованих на ім'я «ME Investicija» + «Girteka» 480 + (54) 489 + (4) 586 + (4) 739 + (3)На сайті «Girteka Logistics» також є інформація, в якій побічно йдеться про те, що цю компанію цікавлять східні ринки - якби вони не були перспективними, то банк, з яким «Girteka Logistics» уклала лізинговий договір, навряд чи б надав фінансування на суму в 95 млн євро ...
***
Отже, відповідь на наше запитання - навіщо «Girteka Logistics» купила ще 2000 нових тягачів - схоже, починає набувати більш-менш певні обриси. Судячи з офіційної статистики, реакції компетентних представників транспортного сектору та офіційних прес-релізів самої компанії, в яких йдеться про географію діяльності «Girteka Logistics», литовський транспортний ринок ця компанія не сприймає як ресурс для подальшого зростання (чого могли побоюватися інші литовські перевізники) - інакше б вона зареєструвала в Литві більше тягачів, ніж ми бачимо на сьогоднішній день. Таким чином, залишається Європа (в тому числі і Скандинавія) і / або простір СНД.
Звичайно, в цьому припущенні ми можемо помилятися (в таких випадках найкращий відповідач на всі питання - час), але дозволимо собі висловити деякі міркування. Незважаючи на те, що Скандинавія (особливо багата у всіх сенсах Норвегія) - ринок цікавий, на цьому ринку «Girteka Logistics» вже працює досить успішно, крім того, він занадто малий для того, щоб туди можна було направити весь новий флот. Отже, нова мета - схід, тим більше, що тут як на дріжджах сходить такий ласий пиріг, як китайський «Шовковий шлях», відкусити шматочок (так побільше!) Якого хотілося б не тільки «Girteka Logistics». Для цього, в першу чергу, необхідно закріпитися на російському ринку і потрапити, щонайменше, в десятку найбільших перевізників, що працюють на території Росії. Мабуть, у «Girteka Logistics» в Росії є якесь «дочірнє» підприємство, якому може бути надано статус митного перевізника. До того ж, за загальною кількістю транспортного парку «Girteka Logistics» під стать такому російському флагману, як «Ділові лінії». Таким чином, у «Girteka Logistics» є всі передумови до подальшого розвитку і завоювання крупномастшабних ринків. Чого їй і бажаємо.