Бесіда з космонавтом Павлом Виноградовим про МКС, про НЛО і про політ на Марс

Бесіда з космонавтом: про МКС, про НЛО, і про польоті на Марс

Автор - Павло Виноградов

Наступна частина нашої бесіди з космонавтом Павлом Виноградовим. На цей раз поговоримо про техніку: як добувають воду і як працює туалет, чи є вихід в Інтернет, можна побачити НЛО, як здійснюється управління таким складним пристроєм як Міжнародна Космічна Станція, про різницю між «Мир» і МКС, про багаторазовість, і польоти на Марс. Зустріч з Павлом Володимировичем сталася завдяки організаторам іркутського робототехнического фестивалю Робосіб . Питання задавали користувачі ЖЖ , Geektimes і передплатники групи « Відкритий космос »ВКонтакте.

Раніше ми дізналися медико-біологічні і психологічні подробиці життя в космосі, а сьогодні сама об'ємна і цікава тема: «Техніка».

Трохи про Павла Володимировича

На рахунку Павла Виноградова три експедиції в космос: одна на «Мир» в 1997-му р, і дві на МКС в 2006 і 2013-му
На рахунку Павла Виноградова три експедиції в космос: одна на «Мир» в 1997-му р, і дві на МКС в 2006 і 2013-му. У відкритому космосі космонавт пропрацював більше 38 годин, за 7 виходів, в тому числі брав участь в ліквідації наслідків зіткнення корабля «Прогрес» зі станцією «Мир» в 1997-му. До входження в загін космонавтів, в НВО «Енергія» Павло займався автоматизованими системами і взаємодією екіпажів з ними, брав участь, в тому числі, в проекті «Буран». Накопичені досвід і знання за 34 роки роботи Павла Виноградова в космічній галузі, безцінні для молодого покоління ентузіастів космосу і всіх, хто вирішує пов'язати своє життя з підкоренням Всесвіту.

Про багаторазові кораблі і ракети

- Яка ваша думка про перспективи багаторазових космічних системах?

- Я думаю, рано чи пізно, ми все одно прийдемо до цього. Може не зараз, але років через десять-двадцять. Ясно, що ракетна техніка не стане настільки дешевою, що їй можна буде стріляти як з автомата Калашникова , І не брати до уваги ці гроші. Думаю, будуть речі, пов'язані з багаторазовими.

- А якщо більш предметно поговорити. Ніби як ПТК НП заявлявся, як багаторазовий, американські Orion і Dragon ...

Ніби як ПТК НП заявлявся, як багаторазовий, американські Orion і Dragon

- Так, ПТК НП робимо багаторазовий. Багаторазовість пов'язана, в першу чергу, з теплозахистом. А взагалі, навіть сьогодні, наш нібито одноразовий «Союз» - боюся помилитися - але відсотків на 40-45% він багаторазовий.

- У сенсі він потенційно може бути використаний повторно або його вже використовують?

- Ми багато разів використовуємо шпангоути, які досить дорогі. Знімаємо з повернувся корабля. Корпус так, він приймає на себе ударні навантаження і його просто невигідно робити багаторазовим. А ось що стосується блоків бортових систем, електронні блоки, пульти. Пульт космонавтів у нас літає по 5-7 разів. Він прилетів, ми його перевірили, завантажили нову математику, поставили на новий корабель і він відлітає далі. Ложементи - наші крісла ... Перелік величезний, про це ніхто не знає просто.

- Це не секретна інформація?

- Ніяка це не секретна інформація , Ми нашим американським колегам висилаємо цілий список-меморандум про повторне використання систем і блоків корабля. Вони кажуть: «Так, ми згодні. Вперед з піснею!"

- Тобто ви з ними погоджуєте ...

- Оповіщаємо. Корабель в такій комплектації: такий-то блок використовується в п'ятий раз, такий-то - в сьомий, такий-то в перший, другий ... десятий.

Про космічне сміття і НЛО

- Наболіле питання: космічне сміття. Як по-вашому - це серйозна проблема?

- Це проблема з точки зору безпеки екіпажів, для МКС. Та й в принципі, для космічних апаратів . У нас були випадки, коли з ладу виходили зовсім нові геостаціонарні супутники, які вирубувалися просто за частки секунди - зв'язок обривався і все. Оцінювали причини і дійшли висновку, що це було потрапляння якихось фрагментів. Проблема серйозна, швидкості там під 8 км / с, якщо орбіти перетинаються хоча б під кутом градусів 45, то сумарна швидкість вже 10-15 км / с. Якщо маса сміття хоча б грами, то виникає загроза втрати герметичності станції. Є ціла система, яка контролює і попереджає зіткнення не тільки супутників, а взагалі всіх великих фрагментів: там і уламки і ступені. Оперативно на орбітах відстежується близько 16 тис. Об'єктів.

- Питають про НЛО, чи були ... Чи вдавалося побачити будь-яке НЛО у вигляді космічного сміття або в вигляді кораблів інопланетних цивілізацій?

- Одного разу намагалися побачити, але не вдалося. Це з «Миром» пов'язана історія - повз нас пролетів американський супутник, який KH-11 , Загиблий. Просвистів він у нас з різницею близько півтора кілометра. Нам сказали: «Хлопці, ви підіть на всякий випадок в корабель, раптом чого». Орбіти були строго пересічні, він йшов з півночі на південь, а ми йшли поперек, 51 градус, у нього була полярна орбіта, а у нас природно ... Супутник був 12 тонн, якби він в нас потрапив, там би не залишилося навіть і слідів . Коли нас потім ЦУП запитав: «Хлопці, а ви що-небудь бачили?», Ми говоримо, «Мужики, наша швидкість, полюс американця, ну кілометрів 12 в секунду, пролетів би він навіть в двох кілометрах від нас ... Це навіть не мить ». Супутники я спостерігав, багато разів, я їх навіть намагався фотографувати.

- Вище або нижче?

- В основному вище. Особливо коли ми йдемо в тіні, а є супутники, які йдуть на висоті 650 кілометрів, і вони завжди йдуть на сонечку. Ось їх видно. Нічого такого ... Сміття ... Ну, наше сміття бачив, коли ми втрачали на виході гайковий ключ або фал, ось він бовтається день, другий, третій, четвертий ... Тому кудись відлітає. Нічого невпізнаного не було. Ну, вже позаземних цивілізацій ...

- Інопланетяни, в загальному, вас не знаходили.

- Я думаю, що вони не такі дурні, щоб прилетіти до нас, до станції і розглядати нас. Якщо вже вони звідки-небудь Припруття, то це буде помітно і далеко-далеко.

Про небезпеки у відкритому космосі

- Які небезпеки підстерігають космонавта при виході у відкритий космос ?

- Система безпеки на виході - це ціла наука. Є спеціальний регламент, і він дуже строго дотримується. Орієнтація нашої станції зараз підтримується за допомогою т.зв. силових гіроскопів - гіродінов, які стоять на американському сегменті. На «Світі» у нас такі теж були. Це потужні маховики, розкручені, коли на них чинять керуючий вплив, вони впливають на станцію, і вона відхиляється. Їх проблема - в накопиченні кінетичного моменту - розкручуються до граничної швидкості, до критичного моменту, коли вони можуть стати некерованими. Тоді у нас вводиться процедура «розвантаження гіродінов». Ми повинні на станцію надавати зовнішній вплив, а в цей час починаємо гіродінчікі розгортати туди, куди треба. Це зовнішній вплив - робота наших ракетних двигунів російського сегменту станції.

Зараз звичайний вихід у відкритий космос - це 6-8 годин. За годину-півтора до виходу ми намагаємося проводити процедуру розвантаження гіродінов, але бувають ситуації, коли розвантаження необхідна, а люди ще в роботі за бортом. Двигуни на станції гідразіновие - а це дуже токсичний вид палива. Ні в якому вигляді екіпажу не можна опинятися в зоні роботи двигунів. Тому, або ми просимо екіпаж піти з небезпечної зони, або заздалегідь плануємо вихід так, щоб виключити потрапляння людей в небезпечну зону.

Тому, або ми просимо екіпаж піти з небезпечної зони, або заздалегідь плануємо вихід так, щоб виключити потрапляння людей в небезпечну зону

Бувають дуже складні ситуації, коли робота потрібна безпосередньо в районі рухових установок, а навколо них є навіть наліт несгоревшего або частково згорілого палива. Тоді передбачається процедура ретельного спостереження за тим, щоб не принести на борт залишки компонентів ракетного палива. Витираємо рукавички, оглядаємо себе, щоб не дай бог не принести його на станцію.

Є й інші небезпечні моменти, найчастіше пов'язані з розворотом механізмів, зокрема сонячних батарей . Ми дуже багато працюємо в районі поворотних пристроїв батарей. Там можна виставити заборону розвороту батарей, або старанно планувати роботу екіпажу, щоб вони не опинилися під ударом. Десятки людей в ЦУП працюють під час виходу.

Про скафандрах

- Цікавий технічне питання: в скафандрах адже охолодження тіла забезпечується випаровуванням води? Питають: чи відчувається реактивна сила від випарника?

- Ні звичайно. По-перше, наш випарник має мікронні зазори. Випаровування води йде всередині теплообмінника. Він двоконтурний: в теплообмінник подається вода, яка випаровується і охолоджує змійовик внутрішнього контуру, в якому рухається вода, яка охолоджує тіло космонавта. По-друге, випарник циліндричний, він випаровує практично на всі боки, і немає якогось напрямку, в яке він штовхав би.

- А все скафандри охолоджуються випаровуванням? І наші й американські? Ніякої альтернативи немає? Я зараз намагаюся згадати, чи є приклад використання таких випарників в фантастичних фільмах. Нам показують в кіно, що досить з собою захопити балон з киснем і цього досить.

- Це елементарна безграмотність і незнання фізики . Для охолодження в космосі можна використовувати радіатори радіаційного типу, як у нас на станції, наприклад. Там ніякого випаровування немає. Там один внутрішній контур: труби з гарячою водою прокладені в панелі, яка покрита спеціальним покриттям з певним коефіцієнтом відображення / поглинання. Це радіаційний тип охолодження, але, на жаль, для того щоб скинути великі теплові потоки, а в скафандрі вони великі - людина досить багато виділяє тепла - потрібно за собою тягти величезні радіатори, площею кілька квадратних метрів ....

- Більше скафандра?

- Однозначно, багато більше. Нам це не підходить.

- А витрата води великий?

- Ми заправляємо 3,5 літра на вихід 8 годин. І практично літр з невеликим залишається по завершенню.

про туалет

- Розкажіть про делікатній темі космічного побуту ...

- Всякі туалетні справи?

- Так.

- Я завжди дітям кажу: хлопців, у нас все те ж саме, як на Землі, тільки трошки хитріше. На Землі все, що відбувається на унітазі, далі транспортується водою за такою простої причини, що вона тече вниз. У космосі, природно нікуди вона не потече, тому все транспортується повітрям. Варто вентилятор на виході і все це відсмоктує, захоплює, і воно йде до відповідних контейнери.

- А з контейнерами що?

- Викидають. Тверді відходи збираються в контейнер. Там такі гумові склянки ... Його знімаєш, вони самі закриваються, падають в контейнер і там зберігаються. Все закривається кришками, вентилюється, так щоб нічого не пахло, повітря фільтрується і повертається в атмосферу. З рідкими фракціями складніше. Їх теж транспортують повітрям, але там виходить така газо-рідинна середу. Тому передбачена спеціальна установка, яка називається «сепаратор-роздільник», яка відокремлює рідку фракцію. Це звичайна центрифуга, хитрий барабан, приблизно як на пральній машині. Він обертається, рідина притискається до стінок, відсмоктування її відкачує. Далі хитріше стає. Адже будь-яка сеча має властивість розкладатися, виділяє газ. Ми в неї додаємо спеціальний консервант, досить страшно отруйна штука, вона в спеціальних герметичних балонах. Додаємо трохи консерванту і трохи водички - розбавляємо і складаємо в герметичний контейнер. Як тільки він наповнюється, ми його знімаємо і на видалення.

- А видаляється за борт?

- У вантажівка. І все згорає. Раніше на «Світі» була схема хитріше-складніша. Тому що там, як тільки накопичувалася така консервована суміш, ми її запускали на переробку. Там була установка, яка переробляла цю суміш в дистильовану воду. З 20 літрів такої рідини виходило до 800-900 грам твердих відходів: в основному солі, тобто такі фракції, які нероздільні. Вони прибиралися. 18-19 літрів дистильованої води поверталося в оборот. Зараз цього немає. Американці років зо два тому запустили свою установку. Вона у них працює, але переробляти весь обсяг відходів не може.

про воду

- З чим пов'язана відмова від такого більш замкнутого циклу? Це гидливість або що?

- Вирішили, що простіше возити воду. Досить інтенсивні польоти вантажних кораблів, які крім води везуть купу всього. І тут логіка: раз тобі везти купу всього іншого, то чого б НЕ привезти і води?

- Зазвичай вважається, що кожен кілограм на вагу золота, і тому все старанно економиться ...

- Ну, економиться ... Тут теж економія така відносна, адже щоб переробити урину, потрібні досить солідні кіловати електрики.

- Це все-таки електрику, а не додаткова маса.

- Енергія - це ж теж витрати. Це блоки живлення, це сонячні батареї, їх треба крутити, обертати ... Тобто це теж не маленькі витрати. Хоча звичайно, потрібно робити замкнутий цикл, або заповнювати, але не так часто. Американці не пішли на це, тому що вони не хотіли залежати від наших справ. Тому що, на жаль, ті клерки які сидять і в Роскосмосі , І в NASA, вони дуже люблять вважати те що називається «балансом вкладів», хто, чого, скільки вклав в МКС. Починають торгуватися, ось мовляв ви нам кілограммчік води, а ми вам кіловат електрики ... Тобто це вже не техніка, а політика. Хоча теж правильно, напевно. Тому, ми ж не змушуємо космонавтів пити ту воду, яка виходить у нас з СРВК, з цієї системи регенерації урини, просто брати і пити її. Хоча її можна спокійно пити без всяких проблем. Правда дистильована вода, вона досить шкідлива, солі виводить і не заповнює. Тому ми питну воду готуємо самі, у нас відповідні системи, які з дистильованої води роблять нам нормальну. І на станції є кілька різновидів води, які ніколи не перемішуються.

- Це було на «Світі» або на МКС?

- І на «Світі» та на МКС . Тому що, наприклад, для поповнення кисню з води потрібна дистильована вода, інакше все інше при електролізі починає тільки псувати нам життя. Пити таку воду шкідливо, тому треба робити її питною. Питна вода, насичена солями, мікроелементами, знову-таки для виробництва кисню точно не підходить. Є технічна вода, вона в принципі може використовуватися в якості питної, але у неї термін зберігання вийшов, і вона в загальному питна, але за часом зберігання вже вийшла за діапазон. Ми її пускаємо на технічні потреби. Вода - це напевно, найцінніше.

Про замкнутий цикл і автономність

- В принципі, якщо подумати, наскільки замкнутий цикл на МКС?

- Не знаю ... Не замкнутий. У нас є поновлювані запаси азоту, кисню, і все це везе з Землі ... Він відносно замкнутий. Зрозуміло, що ми не надуваємо азотом станцію раз в тиждень. Надуваємо в міру необхідності, піддув такий ... Кисень екіпажем споживається, виділяється CO2, далі є відповідні хімічні процеси і установки, які з CO2 роблять знову кисень. Ось цей шматочок, може бути, замкнутий. Але так як є втрати, і ефективність цих установок не безмежні, зрозуміло, що треба кисень додавати. Ось такі штуки. І сказати, що ми абсолютно замкнутий цикл - зараз немає.

І сказати, що ми абсолютно замкнутий цикл - зараз немає

- На «Світі» замкнутість була вище?

- Вище. Тому що не було можливості так часто доставляти вантажівки.

- Я не знаю, грало це якусь роль, але станції коли почалися, коли космонавтика повернулася в бік станцій, вони ж заявлялися, як тренування для довготривалих поселень на орбіті, і спочатку закладалася необхідність, потреба в замкнутому циклі.

- Так. Але потім ми наїлися, багато всяких неприємностей. Ми не дуже добре вміли керувати такими об'єктами. Управляти, я маю на увазі, з Землі. Тому втратили один «Салют», другий «Салют» ... Це були помилки наземного управління. Потім ледь не втратили ще пару станцій, тому що були помилки екіпажів. І тоді керівництво сказало: «Але хлопці, кінчайте це неподобство, щоб більше цього не було». І через це ЦУП почав брати на себе левову частку управління. Тобто контур управління зараз без ЦУПа - це нереально взагалі. З одного боку для ЦУПа це було добре, розросталася ціла наземна система управління, величезна організація, десятки організацій. Наземні станції стеження і обробки. Чого поганого? Звичайно добре. Зарплати отримуємо.

Кілька разів ми піднімали питання про те, щоб повернутися до цього завдання, до автономності польоту. І зараз, коли готуються річні польоти, ми знову говоримо «Хлопці, ну давайте!». Чи не реально, а як би зіграємо. Тому що в автономний політ ти ж не зіграєш. Кожен день з Землі на станцію йде кілька тисяч команд. А вже прийом телеметрії там взагалі. У американців це взагалі безперервний потік інформації. Тому пропонуємо зробити таку автономність, хоча б для екіпажу. «Давайте пограємо, нехай ЦУП підіграє, виконує свої функції, щоб екіпаж цього не знав, і відповідно покласти деякі завдання, щоб екіпаж як би вирішував сам, але ЦУП за ним підглядав». Це дуже цікава задача з точки зору відпрацювання автономного польоту. Це інша філософія управління, все інше. Але страшно. Особливо начальникам, які цим керують: «Та ми вас знаємо, ви там науправляете, а нам відповідати». Тому не знаю, може бути протолкнём цю ідею.

- Тоді вийде висока зайнятість у космонавтів, вже колись буде експериментами займатися.

- Та ні, чому. Тобто, це можна досить просто організувати. Справа інше, що сама станція, все її бортові системи зараз зроблені таким чином, що не призначені для автономного польоту. Наприклад, щоб змінити режим роботи бортових систем - це цілий комплекс бортових команд потрібен. Для Землі це простіше, там сидять оператори і всі ці командочка пам'ятають, знають, вміють робити. Дуже важлива послідовність видачі команд. А у екіпажу дуже часто навіть немає хороших засобів видачі команд. Тобто, все це дуже коряво видається. Тому, в цьому проблема. Потрібен зовсім інший інтерфейс між залізом і екіпажем. А його немає.

- А на Світі було більше здібностей до автономності?

- Так.

- Виходить таке, що МКС він більш комфортний для людей, але «Мир» ...

- ... Більш безглуздий (сміється)

- Ну, я маю на увазі більш пристосований для існування незалежно від Землі.

- Звичайно, «Мир» був теж зав'язаний на Землю будь здоров.

Про систему управління МКС

- Якраз було питання про це: порівняти «Мир» і МКС, в чому різниця, переваги, відмінності.

- Різниця там є, і в бортових системах, і в чому завгодно. На МКС зовсім інша система управління, повністю цифрова. Коштують обчислювальні машини, до речі зроблені в Німеччині.

- Тобто там є якийсь центральний процесор?

- Там стоїть три машини, і в кожній машині так званий чотиригранник, тобто чотири процесори в одному блоці, і таких блоків три штуки.

- І вони над різними завданнями працюють? Або просто резервні?

- Ні, вони працюють над різними. Є у нас така ЦВМ - центральна обчислювальна машина, є ТВМ - термінальний обчислювальний комплекс. Взагалі зараз реалізована моторошно розгалужена, мережева структура комп'ютерна. У американців взагалі там так звані модеми. Фактично у американців кожен модем це взагалі своя обчислювальна машина. Тому це величезна ... У американців якщо просто порахувати комп'ютерні, ці МДМи, ну їх там за три сотні. У нас, напевно, штук під 80-90. Постійно працюють 16 лептопів, які у нас на станції, на нашому сегменті. У американців штук під двадцять. Лептопи є тільки терміналами для центральних обчислювальних машин, у ЦВМ немає ні клавіатури, що не екрану, вона тільки мізки орудує. Те ж саме термінальні обчислювальні машини. У ній немає ніяких засобів спілкування, тому лептоп є її інтерфейсом. Ось така розгалужена структура.

- Тобто з лептопів все-таки можна вести якісь команди?

- Так звісно! Їх там тисячі. Десятки тисяч.

- А модемами вони називаються, тому що вони на зв'язку з Землею знаходяться?

- Ні, тому що вони спілкуються між собою. МДМ - це взагалі мультиплексорного-демультіплексорний канал. Тобто він приймає-передає, приймає-передає. У нього є якісь маленькі програмки, який виконують маленьку функцію, тобто він прийняв, повинен наприклад, перевести в інший формат, видати пачку команд і видати на інший комп'ютер. А інший комп'ютер вже взагалі нічого не розуміє, ніяких кодів, тільки виконання команд. Ну ось така система.

Про орбітальний Інтернет

- А є там вільний вихід в інтернет? Чи можна вийти в facebook або там поштою написати?

- Можна, можливо. Але Інтернет там такий Странненький. Візуально він як Інтернет, тобто нормальні сторінки і таке інше. Але реально стоїть ніби дві стінки. Є бортовий сервер, який пов'язаний безпосередньо з твоїм лептопом, далі він передає вже до відповідних МДМи твої запити, потім це все перелопачується в радіокоманди супутникові, передається в супутник, супутник передає в Х'юстон . У Х'юстоні ти знову ж таки не виходиш на пряму, ти вивалюється все на firewall який починає тебе чистити. Із Землі на нього можуть потрапити тільки одиниці, оператори, які сидять в американському або нашому ЦУП. Ніхто інший до нас потрапити не може. Виняток тільки наша пошта. Пошта теж йде дуже хитро. Ти посилаєш мені на адресу, тобто ти посилаєш це на пошту NASAвскую, там перевіряють відповідним чином, там firewall в ЦУП передає і так далі.

- Але перевіряють як: фізично вичитують або просто на трояни тощо?

- Ні, там дуже потужна антивірусний захист звичайно. Дуже потужна. А так, я не знаю. Рідко, напевно, читають наші листи, а чого їх читати? Ну читають, так, є спеціальна людина, яка читає. Просто тому, щоб не передавалися якісь службові речі. Особисті - будь ласка. Службові - по інших каналах.

- Ця інформація не закрита, про це можна написати?

- Так можна, напевно. Зазвичай нас, екіпажі сповіщають спеціально перед днем, в який буде перевірка. Не знаю, напевно, в NASA це відкрито, чорт його знає. Я не замислювався про це. Тобто Інтернет там особливий, будемо так говорити. Хоча я, наприклад, можу вилізти, але не на всякі сторінки. Я просто заздалегідь їм кажу. Це ж тривала завантаження через ретранслятор. Тому щоб прискорити, вони запитують: «Хлопці по яким сторінкам будете лазити?» І вони їх заздалегідь готують. Ми виходимо на заздалегідь підключені, перевірені сторінки Інтернету. А так, звичайно, відео надсилається, всякі новини закачуються. Зазвичай це робиться вночі, коли екіпаж спить, коли канали зв'язку незавантажені. Вночі нас просять свою пошту відключити, тому, що якщо моя пошта підключена - вони нікуди не влізуть і не завантажать мені нічого. Просто вони не можуть перехопити управління: якщо у людини пошта включена, то вони туди влізти не можуть.

- Включено? Ви маєте на увазі, потрібно просто вийти з аккаунта?

- Так, виходиш з неї, і вони самі влазять і починають тобі вантажити листи.

Про працездатність побутової електроніки в космосі

- Хлопці питали про ноутбуки, які працюють на станції. З радіацією проблем немає? Може їх термін життя коротше?

- Їх регулярно змінюють. Там звичайно лептопи відібрані спеціальні Т61. Він, в общем-то зроблений так на досить непоганому процесорі. Але на лептопах не йдуть завдання критично важливі для управління або критично важливі для безпеки станції. Ну, здох і здох.

- Тобто як ви і говорили - термінал.

- Так, здох, і є завжди запас їх там. Їх штук 40 в роботі це точно. І ще в ЗІПе там у нас є (ЗІП - «запчастини та супутні товари», мабуть, мова про складі). Є окремі блоки живлення. Вони там свої - перероблені. Вони вимагають примусової вентиляції, інакше згорять за півгодини. Завжди є запас там, вінчестери ... У цьому плані все лептопи 100% термінальні пристрої. Ніяких серйозних завдань. Були спеціальні лептопи, керуючі, для зовнішньої корисного навантаження, для науки , Але це не критично.

- Це питання від айтішників, яким просто цікаво це взаємодія заліза з космосом.

- Сипляться вони регулярно. Рідкісний-рідкісний живе довго.

- Що найчастіше сиплеться?

- Навіть не можу сказати, що перше летить. Напевно, екрани. Частинки їх пробивають, прошибають. Ну екран, чорт з ним, в дірках як решето: синенькі і червоненькі пікселями світить, ну і бог з ним. Процесори летять рідко. Напевно, в основному диски летять або контролери дисків.

- Через невагомості?

- Ні, в невагомості вони якраз працюють дуже непогано.

- Жорсткі диски звичайні просто?

- Так на терабайт. В невагомості ніякого навантаження на підшипники немає. Крутяться собі і крутяться.

- Тобто навіть краще виходить?

- Звичайно. Так що ніяких критично важливих завдань на лептопи не вирішують. Там, де вони стоять, наприклад, на прийомі радіограм, завжди можна по різних каналах радіограму відправити. Через американців, наприклад. У нас там три канали незалежних передачі інформації. Ну, і, врешті-решт, якщо він там загинається, то висмикнув, поставив інший. Завантажив вінчестер - пішли далі.

- Вінчестери там окремо виходить стоять?

- Є різні комплектації, і такі, і такі.

- Скільки приблизно термін життя лептопа?

- Напевно, з рік точно. Не знаю. Не буду придумувати.

- А мобільники там є, смартфони які ні будь, планшети?

- Планшетів повним повно. Зараз у кожного там по 2 по 3 планшета.

- А вони як працюють?

- Абсолютно спокійно. Ми зараз взагалі до того дійшли, що є wi-fi, є досить хороша стійка мережа. Всякі додатки, які до лептопам грубо кажучи прив'язані, спокійно завантажуємо. В кишеню сунув і полетів. І на нього вантажать все що завгодно, там кіно, музику, радіограми, борт документацію. Досить зручна і хороша штука.

- А, знову ж таки, по взаємодії з радіацією, і невагомістю як вони працюють?

- На експедицію вистачає ось за очі. Ми зазвичай їх з кожним екіпажем раз на пів року посилаємо нові.

- Тобто кожен зі своїм прилітає і відлітає?

В принципі, ми повинні їх утилізувати, але хтось викидає хтось ні. Завдання різні, тому в планшетники довантажувати різну математику, для різного екіпажу. Потім є якісь побажання, пріоритети у екіпажу. Тобто щоб щось не вантажити по нашим каналам зв'язку, нам дешевше і простіше завантажити і зробити на землі, перевірити. І природно всякі речі пов'язані з вірусними справами проходять дуже жорсткий контроль. Щоб не було такого, що протягнув вірус в мережу, він пішов куди завгодно. Але керуючі мережі, ті які займаються безпосередньо управлінням станції, вони просто не пов'язані. Це у нас роздільні мережі, фізично не пов'язані ніяк. Тому, теоретично, можна занести віруси в наші локальні термінальні мережі, але не в керуючі мережі.

- А мобільники є?

- А навіщо? Вони там не працюють.

- Це зрозуміло…

- Тут навіть GPS нормально не оре.

- Я думав, він там працює. Адже на супутники ставлять же GPS приймачі.

- Нє, у нас стоять наші нормальні космічні датчики GPS з антенночкамі, там 5 антен. Тобто квадрат і в середині антена. Тому що там зовсім інша математика, тому що відносна швидкість руху сильно відрізняється. На Землі-то вона регулярна і постійна. Може бути, літаки тільки відрізняються, та й то порівняти 8 км / с (28 тис. Км / год) або 1 тис. Км / год летить літак. У нас повинні бути інші алгоритми. наземний GPS це досить вузький діапазон можливих параметрів. Я маю на увазі цивільний, звичайний. У військових там все інше.

Про космічну експансію

- От цікаве питання: людство вийде в космос або це все-таки занадто ворожа для нас середу?

- Вийде, в сенсі, без усього?

- Ні, я думаю, тут мається на увазі можливість якихось автономних поселень або великих станцій.

- Так вийде, звичайно, куди ми подінемося! (Сміється)

Про «Гравітацію» і «Інтерстеллар»

- Про «Гравітацію» запитують Ваша думка?

- Гравітація - кіно?

- Так.

- Не хочеться ображати. Хороша операторська робота. Хороша робота, пов'язана зі всякими безглуздими ефектами, як вони показані. Але насправді - повна маячня. Це взагалі, це абсолютний обман, нічого близько, не те, що подібного, нічого цікавого немає. Тобто, там все інше. Абсолютно інше. Але є елементікі там, звичайно. Зараз навчилися знімати невагомість. Все це зрозуміло, що бутафорія, все це модельні штучки.

Ми просто виконували експеримент голландський, на «Світі» ... Ну дуже цікавий був експеримент, однієї фірми, яка хотіла відобразити реальну динаміку руху людини в невагомості. Ми вішали купу маркерів, все це стробоскопами висвітлювалося, знімалося синхронно чотирма або вісьмома камерами, все це потім оброблялося математично. Як людина хапається за поручень, як розгортається ... Це був 97 рік, вони це все обробили, зробили гарну математику, і далі на цей скелет натягують образ будь-якого голлівудського актора, абсолютно будь-якого. Тому, немає, «Гравітація» мені не сподобалася.

- І другий слідом - «Інтерстеллар».

- Ну там трошки ... Власне це навіть не про космос , Це чиста фантазія, не більше того. Там навіть говорити нема про що ...

- Там стикування, космічна сцена.

- Трішечки схоже, звичайно все не таке динамічне, все робиться повільніше. Ми ніколи не літаємо з таким смикання. Але, напевно так, стикування там найбільш правдоподібна, з точки зору стикування з таким певним оперованих об'єктом. Не знаю. Професіонали б це оцінили б на трієчку. Максимум. На трієчку з мінусом.

- Професіонали в області космосу?

- Ну так.

Про польоті на Марс

- Якщо говорити про зовсім вже фантастичних питаннях - погодилися б Ви полетіти на Марс, можливо в один кінець?

- А сенс-то який взагалі?

- Прапор поставити, довести те Земляни можуть.

- Ну і що? Можуть, без питань, там стільки вже заліза на Марсі валяється.

- Те люди, а то залізо.

- Ну і що? Полетів туди в один кінець, а далі то що? Влаштувати урочистий похорон? З панахидою? Всі земляни будуть ридати і плакати коли закінчиться кисень? Ну привіт.

- Зараз же є проект Mars One, про який багато говорять в пресі, хоча всі професіонали ...

- У мене теж запитували ... Я кажу, а чого вам Марс? Потренуйся геть, сходи на Еверест , Подивись, ти там залишишся? «Не, ну як це ось він, тут поруч, і ще хтось може, а Марс сто двадцять мільйонів». Я кажу, через десять років прилетить який-небудь дивак, прийде і скаже: «Х * нёй ти займаєшся, дядь Паш».

- Тобто Ви не прихильник космічної гонки за досягненнями.

- Ні, гонка повинна бути. Просто ми втратили ... Бачиш, як тільки перейшли в таке, меркантильно-грошове суспільство, ми відразу перестали фантазувати, замінили наші фантазії - на фентазі. І відразу перестали думати про рішення якихось красивих задач, відразу почали думати: «А що ми з цього матимемо». Так нихрена ви з цього не будете мати, крім знань. Що ви маєте з адронного коллайдера? Який стоїть на порядки дорожче, ніж вся космічна програма на сьогодні? Що конкретно ви маєте? Нічого. Але там є люди, які розуміють, що знання, які вони видобувають, можуть через сто років вистрілити. А можуть через два роки вистрілити. Ось тут те ж саме. Нахрена ви літаєте в космос? Ми літаємо в космос за знаннями.

- Так все-таки, на Марс треба летіти чи не треба?

- Треба звичайно.

- А якщо не ставити прапор, то навіщо? За знаннями?

- Як можна навчитися їздити на велосипеді? Тільки сісти і поїхати на ньому. От і все. Як можна навчитися літати далеко? Тільки взяти і полетіти. З розрахунком повернутися назад. Більше Нічого. Причому, хороші дуже програми були в «Енергії», розписані, коли в 96 році збиралися важкий марсіанський корабель ТМК відправляти, щоб летіти на Марс , Вийти на орбіту Марса, крутонути там один місяць, і піти назад до Землі. І не просто впасти на Землю, а вийти на траєкторію польоту до Землі, тобто вийти на навколоземну орбіту. Чим не завдання-то? Нехай це буде не 800, нехай 200-300 тонн. Але сьогодні відпрацювати догляд з орбіти Землі, відпрацювати на Марсі, повернутися назад ... там інша енергетика потрібна. Потрібні інші двигуни. Потрібен тривалий політ з постійною малою тягою. Чим не завдання. Хоч хто-небудь, коли-небудь? Адже були ж у нас програми «Парус», розгортали ж офігенний сонячні конструкції. Але виявилося що вони настільки бридко там поводяться, тріпотів дуже довго. Ось ці речі відпрацювати. Тобто завдань насправді для навколоземного польоту - хоч греблю гати. А якщо поставити мету «Хлопці, через 5-7 років, ми повинні відправити корабель до Марса, там потрібно відпрацювати і повернутися знову на орбіту Землі». А це все - навігація, зв'язок, командні лінії, що хочете!

А це все - навігація, зв'язок, командні лінії, що хочете

джерело

Фото зі сторінки Facebook Павла Виноградова . Там в альбомах ще багато космічної краси є.

Міжнародна космічна станція

Більш детальну и різноманітну інформацію про події, что відбуваються в России, на Україні и в других странах Нашої прекрасної планети, можна отріматі на Інтернет-конференціях, Постійно проводяться на сайті «Ключі Пізнання» . Все Конференції - відкриті и абсолютно безплатні. Запрошуємо всех прокідаються и цікавляться ...

У сенсі він потенційно може бути використаний повторно або його вже використовують?
Це не секретна інформація?
Як по-вашому - це серйозна проблема?
Чи вдавалося побачити будь-яке НЛО у вигляді космічного сміття або в вигляді кораблів інопланетних цивілізацій?
Коли нас потім ЦУП запитав: «Хлопці, а ви що-небудь бачили?
Вище або нижче?
Питають: чи відчувається реактивна сила від випарника?
А все скафандри охолоджуються випаровуванням?
І наші й американські?
Ніякої альтернативи немає?